Ilu widzisz biegaczy?

Ilu widzisz biegaczy?

Odblaski – różna jakość, różna widoczność, różny stopień bezpieczeństwa. Z dniem 31.08.2014 r. weszła w życie znowelizowana ustawa prawo o ruchu drogowym. Do tej pory używanie odblasków dla pieszych poruszających się poza obszarem zabudowanym było obowiązkowe wyłącznie dla dzieci do 15 lat.

Teraz, po nowelizacji ten obowiązek obejmuje wszystkich pieszych poruszających się poboczem drogi na terenie niezabudowanym. Gdy robi się ciemno, każdy z nich powinien być wyposażony w jakikolwiek element odblaskowy, tak by być dobrze widocznym dla innych użytkowników drogi zwłaszcza kierowców.

Zmiana jest istotna. To, co dotychczas było elementem różnych akcji dotyczących widoczności i bezpieczeństwa, staje się wymogiem prawnym. Oznacza to, że od wejścia w życie znowelizowanej ustawy o ruchu drogowym policja będzie mogła ukarać pieszych, którzy nie będą przestrzegali przepisów, mandatem w wysokości od 20 do 500 zł.

Ustawa nie reguluje jakiej wielkości ma być noszony element odblaskowy. Teoretycznie więc każdy nawet najmniejszy odblask, będzie spełniał wymóg. Ważne, żeby budować świadomość wśród wszystkich pieszych i apelować, aby nie traktować tego przepisu jako kolejnego wymogu, który wystarczy tylko jakkolwiek spełnić.

Nie chodzi o to, żeby przechytrzyć policjanta, tylko żeby być widocznym na drodze. Dlatego też ważne, aby odblask był widoczny dla kierowcy z większej odległości, czyli materiał odblaskowy musi być dobrej jakości. Pieszego, który porusza się po zmroku bez odblasku, prowadzący pojazd może dostrzec z odległości ok. 20 metrów. Dobrej jakości odblaski zwiększają ten dystans do ponad 200 - 250 metrów.

W Polsce na drogach ginie najwięcej pieszych. Blisko 20 proc. wszystkich zabitych
w Europie to Polacy. Duży wpływ ma na to położenie geograficzne (wcześnie zapada zmrok), a także specyfika polskich dróg. Po znacznej części z nich poruszają się zarówno pojazdy, jak i piesi. W krajach europejskich przy większości dróg znajdują się szerokie chodniki, w związku z tym piesi są bezpieczniejsi. W 2013 roku w Polsce miało miejsce blisko 36 tys. wypadków, z czego ponad 9 tys. z udziałem pieszych. Zginęło ponad 1 tys. pieszych (ok. 33 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych). Ponad 70 proc. wypadków z udziałem pieszych na drogach w terenie niezabudowanym miało miejsce po zmroku.

Bardzo istotne jest również apelowanie do kierowców i wzmocnienie egzekucji prawa w zakresie prędkości. Ważna jest także modernizacja dróg, budowa chodników i odpowiednie oświetlenie przejść dla pieszych. To nie tylko kwestia infrastruktury i prawa, lecz także zmiany świadomości i podejścia samorządów. Jest wiele do zrobienia, a ustawa, która wprowadza obowiązek noszenia odblasków w terenie niezabudowanym po zmroku przez wszystkich pieszych, jest krokiem w dobrym kierunku – można jeszcze dodać, czego ustawodawca nie określa – że materiały odblaskowe powinny być dobrej jakości.

Proszę obejrzeć krótki filmik – ilu widzisz biegaczy?

autor: Piotr Głowski

O AUTORZE
Dział Materiałów Odblaskowych i Włóknin Ocieplających
Głowski Piotr
tel. 52 325 80 38
kom. 600 477 661
Napisz email
Zadaj pytanie
* pola wymagane